(033) 456 45 80 Zeldertsedreef 13A, 3824EJ Amersfoort NL85 ABNA 0511417659
Home >> Wat we doen >> Kaakklachten

Kaakklachten

Het kaakgewricht is een complex gewricht dat zich bevindt tussen de onderkaak en de schedelbasis. Het is het enige gewricht dat een zogenaamde gepaarde beweging maakt, d.w.z. de bewegingen van het linker kaakgewricht zijn afhankelijk van die van het rechter en omgekeerd. De kop van het gewricht bevindt zich in de kom en draait gedurende het eerste stukje van de mondopening (ongeveer de eerste 20 mm) in die kom. Wordt de mond verder opengedaan dan gaat de kop verschuiven naar voren, dat is goed te voelen met de vinger voor het oor.

Ook zijdelingse bewegingen van de onderkaak worden mogelijk gemaakt door een combinatie van draai- en schuifbewegingen van linker- en rechter kaakgewricht. In het gewricht ligt een kraakbeenschijfje, de "discus articularis", welke nog het beste te vergelijken is met een soort meniscus zoals in onze knie. De discus zorgt voor het soepele verloop van de bewegingen. Rondom het gewricht bevindt zich een kapsel. De bewegingen van de onderkaak worden gemaakt door een ingewikkeld samenspel van kauwspieren die op diverse plaatsen aan de schedel vastzitten. Kaakgewrichtsklachten komen veel voor, zijn gelukkig veelal niet ernstig van aard, maar wel vervelend.

Behandeling
De fysiotherapeut zal de pijnlijke en gespannen spieren behandelen en oefeningen meegeven, zodat een optimaal bewegingspatroon van de kaak zonder pijnklachten gerealiseerd kan worden.

Enkele van de veel voorkomende problemen zijn:

Knappen van het gewricht
Dit berust op een heen en weer schieten van de discus tijdens de beweging. Vaak is het pijnloos. Soms gaat het gepaard met pijn welke ontstaat na herhaald afbijten en "zwaar" kauwen. Deze klachten verminderen/verdwijnen vaak na enkele dagen door het gewricht te ontzien d.m.v. een zachte voeding. Zaken als kauwgom en nagelbijten zijn bij deze aandoeningen zeer af te raden. Het gewricht kan soms levenslang blijven knappen.

Tendomyogene pijn
Een moeilijke verzamelterm voor pijnklachten uitgaande van de spieren, aanhechtingen en pezen van het kauwapparaat. Deze pijn is soms door de gehele gelaatshelft te voelen, en kan gepaard gaan met nekklachten en hoofdpijn.

Cranio-Mandibulaire Dysfunctie (CMD)
Een verzamelterm voor een combinatie van klachten (zoals bovenstaand), vaak samengaand met tandenknarsen (bruxisme).

Arthrose
Een aandoening van het gewricht, waarbij ook daadwerkelijke veranderingen in vorm van het kraakbeen en de kaakkop optreden doordat deze aangetast zijn.

Artritis
Een pijnlijke ontsteking van het gewricht.